الفصل الثالث: سلة الخير ومساعدة الجيران في رمضان” أبطال التلاوة في رمضان”

في اليوم الثالث من رمضان، كان الجو في البيت هادي جدًا لكن عامر ومروان كانوا متحمسين جدًا.
قال عامر لمروان: أنا حاسس إن في حاجة هتغير حياتنا في رمضان.
مروان قال: أنا كمان بس مش عارف إيه.
وفجأة دخلت أم عامر عليهم وهي شايلة سلة كبيرة: يا أولادي النهاردة هنبدأ مشروع جديد.
عامر قال بسرعة: إيه المشروع يا ماما؟!
أم عامر قالت: مشروع الخير مشروع سلة الخير.

2) ما هي سلة الخير؟
أم عامر فتحت السلة، وطلع منها: علب تمر مكرونة شاي حلوى بسيطة زيت رز وأشياء بسيطة للناس المحتاجة
قالت لهم: هنوزع السلة دي على الجيران المحتاجين عشان رمضان ده شهر العطاء.
مروان قال: بس احنا مش نعرف مين محتاج!
عامر قال: إحنا نعرف إحنا نقدر نسأل الناس اللي حوالينا.
أبو عامر دخل وقال: ده بالضبط ولازم تسألوا بأدب وباحترام.
3) رسم مقترح للفصل الرسم

1: عامر ومروان حاملين سلة الخير، وأم عامر بتضحك، وأبو عامر بيكتب أسماء الجيران على ورقة.
الرسم

2: الولدين واقفين قدام باب الجيران، وبيقدموا لهم السلة بفرحة.
🧩 4) أول مهمة: اختيار الجيران
أبو عامر قال لهم: النهاردة هنختار
3 جيران نساعدهم. قال عامر: أنا عايز نساعد العم حسنين.
ومروان قال: وأنا عايز نساعد الست فاطمة اللي ساكنة في آخر العمارة.
أم عامر قالت: حلو بس لازم نختار الجيران اللي محتاجين فعلًا.

وبدأوا يسألوا الجيران: هل تحتاجوا مساعدة في رمضان؟ هل تحبوا سلة إفطار؟ هل عندكم أطفال؟
وكان في جار غريب قليل الكلام، اسمه عم حسن ، كان بيبص عليهم بعيون غريبة.
عامر حس إن في شيء مش طبيعي ومروان قال: يا ترى عم حسن ده محتاج ولا لأ؟
5) حكمة اليوم من أبو أم عامر أبو عامر قال: اللي يساعد غيره ربنا يساعده.
أم عامر قالت: العطاء مش لازم يكون كبير حتى حاجة بسيطة بتفرق. سؤال للقارئ: إيه حاجة بسيطة تقدر تعملها لحد في رمضان؟
6) سر جديد العمل الصالح مفتاح التلاوة بعد ما وزعوا السلات، رجعوا البيت، ولقوا في ورقة جديدة مكتوب عليها: اللي يوصل لبرنامج التلاوة لازم يكون قلبه طيب ويعمل الخير.
عامر قال: يعني لازم نعمل خير عشان ننجح؟
مروان قال: أيوه ده سر جديد!
أبو عامر قال لهم: القرآن مش بس قراءة القرآن عمل.
ولما تعمل خير قلبك بيكون جاهز للقرآن.
7) تشويق مفاجأة عم حسن في اليوم التالي، كانوا ماشيين في الشارع، ولقوا عم حسن واقف قدام البيت، وبيبص لهم.

قال عم حسن بصوت هادي: أنا شايفكم بتساعدوا الجيران ده شيء جميل.
عامر قال بسرعة: إحنا بنعمل ده عشان رمضان.
مروان قال: بس كمان عشان نكون أحسن.
عم حسن قال: أنا عندي حاجة ليكم بس لازم تعملوا حاجة صغيرة أولًا.
عامر قال: إيه الحاجة؟!
عم حسن رد: هديكم خريطة وخريطة دي هتخليكم تعرفوا سر التلاوة الحقيقي.
مروان قال: سر التلاوة؟!
عامر قال: ده تشويق كبير!

8) نهاية الفصل (تشويق قوي للفصل الرابع) عم حسن سحب ورقة من جيبه، وسلمها لهم، وقال: اقرأوا الورقة دي بعد صلاة التراويح.
ومشى بسرعة. عامر قال لمروان: يا ترى الورقة دي فيها إيه؟!
مروان قال: أكيد فيها سر جديد! وأم عامر قالت لهم: ممنوع تقرؤها قبل التراويح لأن السر محتاج قلب هادي.باقي القصة في الفصل الرابع ؟

الفصل الأول بداية الحلم في رمضان كتاب ” أبطال التلاوة في رمضان”

حصري علي جريدة نسر العروبة – للمزيد اتبع الرابط التالي – https://www.nesral3roba.com/?p=141488
الفصل الثاني: برّ الوالدين خطوة قبل الحفظ (من كتاب” أبطال التلاوة في رمضان”)
– للمزيد اتبع الرابط التالي – https://www.nesral3roba.com/?p=141560
حمل مجانا كتاب على خطى الرسول: أطفالنا مستقبلنا”
– للمزيد اتبع الرابط التالي – https://nesral3roba.com/?p=128294
مغامرات عامر ومروان في رمضان!
كل عام وانتم بخير ![]()
![]()
جاهزين تعيشوا المغامرة مع عامر ومروان؟ قصص مشوّقة وأحداث رمضانية ممتعة بانتظاركم!













اترك رد
View Comments